Aktuality


Potřebujete-li ve voze ruční řízení, předváděcí jízdu můžete absolvovat obvykle jen jako spolujezdec. Redakce časopisu Můžeš však dostala možnost na pár dní vyzkoušet zajímavý a pro řidiče s postižením vhodný vůz i s ručním řízením.





 
Ford Grand C-Max je zajímavým experimentem na pomezí kategorií. Větší než kdejaký kombík, menší než velká SUV. Design nemusí sednout každému, auto je vyšší, avšak není tak rozložité jako minivany typu Ford S-Max nebo VW Sharan. 
 
Zapůjčený vůz byl ve vyšší výbavě Titanium a stál na 17palcových hliníkových ráfkách, které mu v poměru k velikosti vozu skvěle seděly. Benzinový motor 1,5 Ecoboost v kombinaci s automatickou převodovkou automobilu dostačoval pro veškeré běžné ježdění. Auto je kultivované, tiché, jízda je plynulá, pohodlná.

V nižších otáčkách pomáhá motoru do zátahu turbo, a jak jsem si navykl u dnes již 13 let starého Fordu Focus kombi, se kterým občas jezdím, není potřeba se bát vyhnat jej do otáček. Nejen ve vyšších otáčkách jsem však měl místy dojem, že by autu s tak dominantním projevem a jízdou přece jen slušel silnější agregát. Nic naplat, zmenšování je dnes v módě. 
 
Spotřeba není nijak oslnivá – v kombinaci se autor tohoto textu nedostal pod 7,3 litru na 100 kilometrů. Testovaný vůz byl zcela nový, nezaježděný, možná tedy, že časem se spotřeba trochu usadí.

Cenový rozdíl za silnější naftu je přibližně 80 tisíc korun, rozdíl, který zvýšené náklady na benzin nestihnou zřejmě za běžnou užitnou dobu vyrovnat. Budete ale možná jezdit častěji tankovat. Pokud bude auto navíc zatíženo více pasažéry a třeba i elektrickým vozíkem, řekne si samozřejmě o víc.
 

Větší prostor není zbytečný

Vůz je posazený výše nad vozovku a to se projevuje také v interiéru. Některým řidičům s postižením by mohlo vadit výše položené sedadlo, do kterého je třeba se vytáhnout. Také nakládání vozíku, pokud řídíte sami, může být maličko obtížnější. Zadní dveře jsou sice odsuvné, ale poměrně těžké na obsluhu, máte-li slabší ruce.

Taktéž je nemůžete ovládat ze sedadla řidiče, pokud jste zvyklí si mechanický vozík složit a vhodit do auta za sebe. Chybí tu elektronický posuv – to lze však dořešit i v rámci úpravy pro řidiče s postižením.


 
Vnitřní prostor vozu je velkorysý a poměrně variabilní. Zadní sedačky je možné sklápět podle potřeby, ovšem ne do rovné plochy kufru. Jdou samozřejmě vymontovat, pokud potřebujete rovné plochy víc, vzniklou mezeru za sedačkou řidiče či spolujezdce může vyplnit opět konstrukce zvládnutá úpravcem, který bude auto handicapovanému přizpůsobovat. Nebojte se vyjmenovat své potřeby, možnosti jsou dnes velmi široké a těch pár centimetrů rovné plochy navíc se určitě hodí.
 
Výhodou kufru je, kromě délky, bezesporu jeho výška. Bez problému sem naložíte například větší elektrický vozík, a to bez toho, abyste mu museli sklápět zádovou opěrku. To ušetří skutečně hodně práce. Vedle něj postavíte s klidem i další, mechanický vozík, místa je dost i pro případné sportovní náčiní. Při nakládání pomůže speciální jeřábek, opět jedna z možných úprav vozu. V interiéru nijak nepřekáží a neobtěžuje.

Oproti dnešním kombíkům, které to s prostorem kufru už vzdaly, případně jej měří ne na centimetry, ale na velikosti batohu s golfovými holemi, je to osvěžující změna. Grand C-Max to tak rozhodně řadí do popředí seznamu vozů přátelských lidem s postižením.
 

Elektronika s důvěrou

Kufru také nechybí elektrické ovládání. Kontrolovat jde otevírání i zavírání – pomocí klíčků i tlačítkem zevnitř vozidla, na zavírací tlačítko na samotných dveřích je zbytečné se natahovat. Spolu s bezklíčovým ovládáním, které umožnuje auto odemknout, zamknout i nastartovat bez toho, aby řidič vytáhl klíče z kapsy, jde o dvě vychytávky, na které jsem si se svým postižením jemné motoriky rukou velmi rychle zvykl a určitě bych je doporučil.



Klíčky jsem vozil celou dobu v malé příruční tašce připevněné na konstrukci vozíku a nemusel je za těch pět dní prakticky vůbec vzít do ruky. 
 
Zmíněná vlastnost je (z vlastní zkušenosti) také dobrá pro ty, kteří by se rádi odnaučili zlozvyku kontrolovat potažením za kliku, zda je vůz skutečně zamčený. Položíte-li totiž ruku na kliku dveří, vozidlo si „osahá“ klíček ve vaší kapse a okamžitě vám auto odemkne.

Zamykání probíhá dotykem prstu na místě, kde bývá obvykle dveřní zámek. Záleží samozřejmě na tom, nakolik elektronice důvěřujete – pro mě to však byla zkušenost nadmíru příjemná a do svého příštího auta bych si za elektrické zavírání i otvírání kufru a bezklíčové ovládání určitě připlatil. Zejména u vozu této velikosti je víko kufru opravdu těžké a mohutné a není potřeba se s ním zbytečně přetahovat.
 
Interiér samotný je poměrně příjemný, stěžoval bych si snad jen na špatnou přístupnost ovládacích bodů na dotykové obrazovce. Jsou umístěny v řádku ve spodní části a zapadlé za horizontem plastu středového panelu. Pokud máte problémy s jemnou motorikou, bude se vám displej ovládat dost nekomfortně.

Často jsem si zvolil něco jiného, než jsem chtěl, což umí při jízdě docela rozptylovat. Ostatní prvky jsou i s horší motorikou ovladatelné bez problému.
 
Alternativou je hlasové ovládání, které se aktivuje tlačítkem na volantu. Říci si můžete nejen o zapnutí rádia, ale také o navigaci nebo telefon. Volba stanic a hlasitost jsou ovladatelné samostatnými tlačítky na volantu. Spojení s mobilem probíhá pomocí bluetooth a zvuk je kvalitní. Při testu volaný ani nepoznal, že mu telefonuji pomocí handsfree za jízdy po dálnici. 


 
Člověku s postižením mohou elektronické pomůcky výrazně usnadnit řízení – patří mezi ně i adaptivní tempomat, dříve jakási výsada luxusních vozů. Tempomat udržuje nastavenou rychlost (a často tak optimalizuje spotřebu), umí aktivně použít brzdy, aby se na nastavenou rychlost dostal nebo aby zpomalil na rychlost vozidla, které jede před vámi. I tady to ale chce samozřejmě trochu zvyku, a hlavně předvídat – nebo se z optimální spotřeby kvůli zbytečnému brzdění a akceleracím stane spotřeba zvýšená.
 
Testovaný ford umí hlídat i jízdu v pruzích, vaši únavu nebo aktivně zabránit kolizi, pokud se pohybujete do určité nízké rychlosti – to je prvek určený hlavně do městského šumu. 
 
Auto jsme prověřili ve městě i mimo ně – jedním z pozitivních ukazatelů na závěr je i fakt, že ani po několikahodinové jízdě z něj nevystupujete unavení.
 
Text: Štěpán Beneš a Petr Buček

Foto: Jan Šilpoch 
 

Ford Grand C-Max a konkurenti

Auta typu Grand C-Max dříve konkurovala kombíkům, dnes čelí nástupu vozů SUV. Automobilky nabídku velkoprostorových vozů nijak nerozšiřují, protože zákazníci utíkají ke stále populárnějším autům SUV. Lidem s handicapem stejně jako seniorům však prostorná, vysoká a variabilní karoserie nezřídka vyhovuje.

Alternativou k Fordu C-Max či jeho konkurentům jsou také vozy typu Ford Tourneo Connect, Citroën Berlingo nebo Volkswagen Caddy. Jejich technický základ je sice užitkový, v osobních verzích však umí nabídnout nejen komfortní svezení, ale především velmi prostorný interiér.
 
Ceny Fordu Grand C-Max a podobných aut

Ford Grand C-Max                   od 404 990 Kč
Kia Carens                               od 454 980 Kč
Citroën C4 Grand Picasso       od 514 900 Kč
Volkswagen Touran                  od 575 900 Kč
 
Poznámka: Uvedené ceny jsou určeny běžným zákazníkům, auta se liší podle výbav. Lidé s handicapem získají při nákupu vozidla u partnerů Auta bez bariér (www.autabezbarier.cz) významné slevy, které se často pohybují v desítkách procent.


říjen
5

Automobilky v polovině září na výstavišti ve Frankfurtu ukázaly své novinky pro příští léta. Představily dva silné trendy: Stále populárnější kateg... více
srpen
10

Potřebujete-li ve voze ruční řízení, předváděcí jízdu můžete absolvovat obvykle jen jako spolujezdec. Redakce časopisu Můžeš však dostala možnost n... více
červen
19

Projekt sdružuje prodejce nových aut, kteří se umějí postarat o zákazníka s handicapem – poradí s výběrem vozu, se státním příspěvkem či odpo... více
Starší články

Časopis Můžeš        Časopis Můžeš  

Konto BARIÉRY podporuje časopis o překonávání bariér Můžeš a spolupracuje s portálem AutemBezpečně.cz


Konto Bariéry - Nadace Charty 77, Melantrichova 5, 110 00 Praha 1, Tel.: (+420) 224 214 452, nadace77@bariery.cz Web by EMWAC Group | Design by OgilvyInteractive
Kentico logo