Aktuality


Podle úpravců aut pro potřeby handicapovaných si lidé nezřídka pořídí auto, které není možné přestavět. Nevejde se do něj otočná sedačka nebo rozměrný vozík. Jak tedy auto vybírat, aby ho bylo možné bez problémů přestavět na míru člověku s postižením?





Od letošního ledna platí, že stát přispívá na nákup auta jednou za sedm let. Kromě příspěvku si mohou lidé s postižením, kteří získali státní příspěvek na pořízení auta, odečíst daň z přidané hodnoty až do výše 100 tisíc korun.
 
Mnohdy však vyberou auto špatně a nemohou ho používat takovým způsobem, jakým si představovali. „Někdy k nám zákazník přijede s již zakoupeným vozem, u něhož konkrétní úprava není možná. Jeden náš klient například koupil malý osobní vůz, který měl malé dveřní prostupy. Teprve poté se přijel zeptat na možnost vestavby otočné sedačky, ale žádná do tohoto vozu nevyhovovala,“ uvádí Miroslava Trusková ze společnosti API CZ, která se věnuje se úpravám aut pro potřeby handicapovaných.
 
Podobné zkušenosti mají ve firmě Hurt. „Každé auto je jiné, může se lišit i podle výbavy, odlišné bývá hlavně elektrické propojení. Jeden náš zákazník chtěl, abychom mu do nového Mercedesu třídy V namontovali speciální sedačku u spolujezdce. Pod sedadlem však byly baterie a další vybavení a nebylo možné je nikam jednoduše přesunout. Sedadlo jsme proto museli instalovat do druhé řady,“ popisuje František Malina ze společnosti Hurt.
 
Úpravci proto svým zákazníkům radí, aby se před koupí auta neváhali poradit, zda bude úprava auta možná. „U zvoleného vozidla zjistíme jeho parametry a ověříme, zda je například speciální sedačka vhodná pro daný typ vozu nebo jestli je možné použít jiné řešení,“ říká Miroslava Trusková. Její slova potvrzuje také Andrea Jandová z firmy Invacar: „Problémy s místem uvnitř auta jsou časté. Týká se to prostoru pro hlavu a nohy cestujících,“ uvádí.
 
Podle Andrey Jandové je navíc důležité přemýšlet o tom, jestli upravené auto zvládne sloužit řidiči nebo rodině s handicapovaným po celou dobu jeho užívání. To znamená nejméně sedm let, až poté opět může rodina získat další státní příspěvek. „V nejhorším případě je možné část státního příspěvku úřadu práce vrátit a požádat o něj znovu,“ radí Lucie Marková, která se zabývá legislativním poradenstvím pro handicapované.

A uvádí příklad: Jedna rodina například koupila s využitím státního příspěvku auto pro potřeby handicapovaného dítěte. Po pěti letech však rodiče zjistili, že dítě potřebuje nový vozík. Je ovšem větší než původní a do auta se nevejde. „Rodina může vrátit poměrnou část státního příspěvku za zbývající lhůtu a využít nový příspěvek. Ten od letošního ledna u nezletilých dětí s handicapem odpovídajícím kritériím pro přiznání příspěvku automaticky činí 200 tisíc korun, je tedy v maximální výši,“ upozorňuje Lucie Marková.
 
Automobilky dnes nabízejí širokou paletu modelů, ne všechny se však handicapovaným hodí. „Někteří vozíčkáři by chtěli vůz kategorie SUV, ale neuvědomují si, že sedadlo je třeba o 30 centimetrů výše nad zemí než sedák na vozíku,“ uvádí Radek Pipek z dealerství Auto Jarov.

Tento prodejce aut se sám pohybuje s pomocí vozíku, a proto lpí na tom, že při jednání se zákazníkem je nutností přesné zjištění potřeb handicapovaného ještě před objednáním vozu. Důležitá bývá také zkušební jízda. „Například jsem řešil nákup nového vozidla se zákaznicí, která měla v plánu rozšíření rodiny. Mylně doufala, že rodině vyhoví auto kategorie kupé,“ uzavírá Radek Pipek.
 
 

Tipy na výběr vozidla

  • Při volbě auta určeného k nakládání elektrického vozíku je vhodné vybírat vozidlo s co největšími rozměry otvoru zavazadlového prostoru. Jeho naložení je pak s pomocí jeřábku otázkou jedné minuty. Problém může nastat, když si zákazník vybere malé kombi. Vozík se musí částečně rozebrat, a i tak se s ním musí umět ve vzduchu manipulovat. Ne každý to fyzicky zvládne. 
  • U aut určených k přestavbě, kde se snižuje podlaha a montuje zadní nájezdová rampa, není možné používat tažné zařízení. Pokud auto tažné zařízení má, je ho nutné demontovat a nahradit výztuhou zadního nárazníku.
  • Auta se sníženou podlahou nemohou mít pohon všech kol. Pohon zadní nápravy se pod sníženou podlahu nevejde.
  • U invalidního vozíku nestandardních rozměrů je nutné předem ověřit, zda se do auta vejde, a vybrat vhodný vůz k přestavbě.
  •  Při výběru je vhodné také přemýšlet o tom, pro jaké účely bude vůz sloužit, jak dlouhé trasy se s ním budou jezdit. Na krátké trasy se více hodí benzinový motor.
  • Větší dodávky typu Ford Transit musí mít zcela rovnou podlahu a dostatečnou výšku stropu – jinak se do takového vozu vozíčkáři nevejdou.
  • Otočné sedačky se obvykle nevejdou do malých automobilů.
  • U velkých dodávek, do kterých je zapotřebí umístit více vozíků vedle sebe, může překážet klimatizace umístěná v zavazadlovém prostoru.
  • Vozy SUV mají sedadla výše nad zemí, ne každému vozíčkáři se do nich přesedá pohodlně.
Text: Petr Buček
Foto: Jan Šilpoch
 


prosinec
11

Přibývá různých možností, jak z běžného vozíku udělat rychlý električák, se kterým se dá vyrazit na výlet, za nákupy nebo třeba na krátkou vyjížďku... více
červenec
17

Někteří handicapovaní auto neřídí, jiní ho naopak zvládají bez sebemenších problémů. Pak jsou tu lidé s takovým postižením, že je pro mnohé nepředs... více
duben
27

Jarní ženevský autosalon představil největší automobilové novinky pro letošní rok. Handicapovaní se mají na co těšit. více
Starší články

Časopis Můžeš        Časopis Můžeš  

Konto BARIÉRY podporuje časopis o překonávání bariér Můžeš a spolupracuje s portálem AutemBezpečně.cz


Konto Bariéry - Nadace Charty 77, Melantrichova 5, 110 00 Praha 1, Tel.: (+420) 224 214 452, nadace77@bariery.cz Web by EMWAC Group | Design by OgilvyInteractive
Kentico logo