Aktuality

Ondra řídí auto? | 17. 7. 2018

Někteří handicapovaní auto neřídí, jiní ho naopak zvládají bez sebemenších problémů. Pak jsou tu lidé s takovým postižením, že je pro mnohé nepředstavitelné vidět je za volantem. Přesto k překvapení svého okolí autem jezdí a užívají si získanou svobodu.





Ondřej Mach a jeho dodávka

Jednadvacetiletý Ondřej Mach z Pardubic má vrozenou vývojovou vadu horních i dolních končetin. Pohybuje se s pomocí vozíku, ruce má velmi krátké, nohy otočené špičkami dozadu. Při prvním setkání s tímto mladým mužem leckoho napadne, že auto řídit s takovým handicapem nezvládne.

Opak je však pravdou. „Na začátku jsem tomu ale nevěřil,“ říká Ondřejův otec Pavel Mach a dodává: „Dokonce jsem před zkouškami v autoškole vyhledal instruktora a žádal jsem ho, aby Ondrovi řidičák nedával. Měli jsme o něj s manželkou strach, neuměli jsme si představit, že bude jezdit sám autem, bez asistenta či bez nás.“
 
Instruktor vystrašenému otci odpověděl, že by se sám na sebe nemohl do konce života podívat do zrcadla. Ondra totiž auto zvládal v autoškole bez závažných problémů. Jeho vozidlo přitom potřebovalo speciální úpravu zcela na míru.

Student Pardubické univerzity najíždí do svého Mercedesu Vito přes dveře nákladového prostoru po plošině. Vozík si poté pohyby po kolenou a často i s pomocí zubů ukotví tak, aby při jízdě nejezdil po podlaze auta. Přemístí se ke své otočné řidičské sedačce. Tu si posune hodně dopředu, aby jeho krátké ruce dosáhly na volant.

IMG_1087.JPG
 
Ke slovu pak přichází speciální pákové ovládání plynu a brzdy. Ondřej je ovládá svou pravou nohou, která na to sice nevypadá, ale je plná sil. Když kolenem tlačí nahoru, brzdí. Nohou pak páku za jízdy přizvedává, čímž stlačuje plynový pedál.
 

Stovky kilometrů za den

„Dnes jsem na cestě z Pardubic do Mariánských Lázní,“ říká při setkání s redaktorem Můžeš na pražském Václavském náměstí. Tady se s ním loučí jeho otec, který ho doprovodil z Pardubic, a do služby nastupuje asistent. Více než hodinu bez doprovodu Ondřej nezvládne, s řízením auta však jeho omezení nesouvisí. Na delší cesty proto nevyráží sám. Kratší trasy, například po Pardubicích a okolí, z domova do školy a zpátky, jezdí sólo.
 
Řidičský průkaz vlastní něco přes rok a půl a za volantem už ujel šest tisíc kilometrů. Jeho osobním rekordem je 650 kilometrů v jednom dni. „Na podzim bylo hezky, udělali jsme si výlet. Z Pardubic jsme to vzali přes Žďár nad Sázavou do Brna, potom po dálnici do Prahy a domů,“ popisuje Ondřej Mach. Spolu s kamarády z univerzity chtějí po složení bakalářských zkoušek vyrazit na týdenní nebo ještě delší cestu po zemích sousedících s Českem.


 
Že si jednou sedne za volant, o tom ostatně Ondra snil od dětství. Okukoval práci řidičů, kteří vozíčkáře vozí v rámci pardubické veřejné dopravy. Na Pardubické univerzitě studuje na Dopravní fakultě Jana Pernera obor technologie a řízení dopravních systémů. Rád by se uplatnil na dopravním dispečinku. Pokud možno u hasičů.

Zkušenosti s řízením dopravy nabírá už nyní během studia, a sice na trochu překvapivém místě: s organizací dopravy při najíždění na „plac“ pravidelně pomáhá cirkusům. Až v Pardubicích uvidíte kamiony se znakem některého z cirkusů, které z vozíčku navádí mladý muž v oranžové vestě, půjde patrně o Ondřeje Macha.
 

Auto rozšiřuje obzory

Pobaveně Ondra podle vlastních slov vstupuje do diskusí, kdy si lidé stěžují na složité parkování svého auta. Mluví přitom třeba o „malé fabii“. Ondra totiž nemá problémy zaparkovat svou pět metrů dlouhou dodávku. Rád se přitom svými řidičského dovednostmi pochlubí. Na svých internetových stránkách (www.ondra-mach-handicap.cz) uveřejňuje videa, která natáčí při řízení. Kamerou připevněnou na hlavě.
 
Auto Ondřejovi podle jeho slov obrovsky rozšířilo obzory. Když je hezké počasí, vyrazí na výlet. Čas nemusí plánovat podle jízdních řádů vlaků, za volant usedne, kdykoliv se mu zachce. Právě s nastupováním do vlaku přitom jako uživatel elektrického vozíku nemá dobré zkušenosti.
 
Díky autu také ušetří hodně času. Když se ještě musel spoléhat na službu, která rozváží handicapované do pardubických škol, stalo se mu, že před třídu dorazil v sedm hodin ráno, ale výuka začínala až v devět. Nyní nasedne do auta a do cíle dorazí tak, aby nemusel nikde dlouho čekat.
 
V autě si užívá i moderní technologie. Jeho mercedesu nechybí parkovací kamera, naopak by uvítal ovládání rádia na volantu. Na své vozidlo si nechal namontovat oranžové majáky – to aby řidiče upozornil na to, že bude vystupovat a automaticky se otevřou dveře zavazadlového prostoru, kterými najíždí dovnitř a ven. Oranžová světla zapíná i za jízdy ve městě nebo v horské oblasti s mnoha zatáčkami. Ostatní šoféry tímto způsobem upozorní, že pojede pomaleji, než jsou zvyklí, a prosí je o ohleduplnost.
 
Někdy zaparkuje přes dvě parkovací místa. Místa pro vozíčkáře totiž nepamatují vždy na to, že bude řidič nastupovat zadními dveřmi nákladového prostoru. Kvůli nájezdové plošině potřebuje ještě několik metrů za vozidlem. A tam často překážejí dopravní značky. Proto mu nezbude než auto zaparkovat zabráním dvou míst.
 
Auto se pro Ondru stalo smyslem života. „Jiné děti a mládež se baví ježděním na bruslích, na kole nebo na lyžích. To Ondra nemůže, ale auto se pro něj stalo smyslem života,“ uzavírá jeho otec Pavel Mach. A je rád, že předloni instruktora nepřemluvil, aby synovi neuznal zkoušky v autoškole.
 
 

Ondra auto zvládá díky síle v nohou

Do hledání vhodného ovládání plynu a brzdy pro Ondřeje Macha se pustili společně úpravce vozů Hurt a autoškola Peml, kde mladý vozíčkář absolvoval řidičský kurz.

„Našli jsme takové řešení, aby Ondra mohl auto vůbec ovládat,“ říká František Malina ze společnosti Hurt. Pozitivní roli sehrála skutečnost, že tomuto pardubickému studentovi nechybí dost síly v nohou. Technici firmy Hurt upravili své ovládání MERO 3 takovým způsobem, že zvolili směry ovládacích sil na pedály přesně podle Ondřejových potřeb.

Celý systém nejdříve zamířil do zkušebního vozu v autoškole a poté i do jeho červeného mercedesu. „Kromě samotného ovládání pedálů dostalo auto ještě různé nástavce na ovládací prvky. Dovnitř se Ondra dostane s pomocí elektrické zdviže a elektricky zavíraných zadních dveří,“ vysvětluje František Malina.



Zdviž a dveře jsou na dálkové ovládání. Celková cena úprav pro vozidlo Ondřeje Macha se pohybovala okolo částky 300 tisíc korun. Přestavba trvala s přestávkami asi dva měsíce. „Největší díl na výsledku má však samotný Ondra, který díky své ctižádosti a touze po svobodném pohybu dosáhl svého. Během montáže se nad každým detailem pozastavoval, ptal se a představoval vlastní návrhy,“ uzavírá František Malina z firmy Hurt.
 
Text a foto: Petr Buček

prosinec
11

Přibývá různých možností, jak z běžného vozíku udělat rychlý električák, se kterým se dá vyrazit na výlet, za nákupy nebo třeba na krátkou vyjížďku... více
červenec
17

Někteří handicapovaní auto neřídí, jiní ho naopak zvládají bez sebemenších problémů. Pak jsou tu lidé s takovým postižením, že je pro mnohé nepředs... více
duben
27

Jarní ženevský autosalon představil největší automobilové novinky pro letošní rok. Handicapovaní se mají na co těšit. více
Starší články

Časopis Můžeš        Časopis Můžeš  

Konto BARIÉRY podporuje časopis o překonávání bariér Můžeš a spolupracuje s portálem AutemBezpečně.cz


Konto Bariéry - Nadace Charty 77, Melantrichova 5, 110 00 Praha 1, Tel.: (+420) 224 214 452, nadace77@bariery.cz Web by EMWAC Group | Design by OgilvyInteractive
Kentico logo