Aktuality


Kombíky jsou praktická auta, ale chybí jim více místa do výšky, někdo u nich postrádá více sedadel, jiný ještě delší karoserii. Kdo vyžaduje opravdu velký prostor, kupuje vozy typu Volkswagen Transporter. Zákazníci se mohou radovat, že se nabídka v této třídě rozšiřuje o další zajímavé modely.




Toyota Proace

Rodiče handicapovaných dětí nebo organizace starající se o vozíčkáře často kupují tato auta na pomezí dodávky a osobního auta. Nejvýstižnějším označením pro vozidla s vysokou, dlouhou a širokou kabinou je minibus nebo osobní dodávka. Ve třech řadách sedadel uvezou až devět lidí, lze z nich jednotlivá sedadla nebo lavice vyjímat, nechybí jim boční posuvné dveře a do zadní části je možné umístit rampu pro vozíčkáře.
 
Automobilky tyto modely nabízejí nejčastěji ve třech variantách – jako ryze užitkové auto pro převoz nákladu, jako minibus s výbavou podobnou osobním autům a jako cenově výhodnější variantu kombinující užitkové vozidlo s osobním. Těm však často chybí některé prvky bezpečnostní a komfortní výbavy.

Peugeot Traveller
 

Trojčata s trojí délkou

Ze kterých aut této kategorie je možné vybírat? Podívejme se nejdříve na letošní novinku – trio Peugeot Traveller, Citroën Spacetourer a Toyota Proace. Jedná se o takzvaná automobilová trojčata. Znamená to, že je všechny tři automobilky vyvinuly společně, vyrábějí je na jedné lince a jejich karoseriím dávají jen pár odlišných detailů. Také cenově a výbavami se hodně podobají.
 
Jejich předchůdci byli nižší. Moderní nástupci se tvarově podobají Volkswagenu Transporter (nebo Volkswagenu Multivan či Caravelle, jak se tento model jmenuje v osobním provedení).
 
Trio minibusů značek Citroën, Peugeot a Toyota přichází na trh se třemi délkami karoserie. Vybírat lze mezi velmi krátkým provedením s délkou 4,6 metru a delšími verzemi 4,95 m a 5,3 metru. Například Peugeot v jednodušším provedení Expert Combi (napůl osobní, napůl užitkové auto) stojí od 525 000 korun (všechny uvedené ceny jsou bez DPH).
 
Zajímavá je nejkratší karoserie. Hlavní konkurenti takovou verzi nenabízejí. Může se hodit tomu, komu nevyhovuje auto dlouhé pět metrů. Vnitřní prostor je však o chybějící decimetry kratší.
 

Klasika od Volkswagenu

Dlouhodobým lídrem třídy minibusů je Volkswagen se svým modelem T. Nová trojčata se inspirovala právě u něj. K mání je v užitkově-osobní verzi Transporter Combi, jako osobní Caravelle a nejluxusnější Multivan. Na výběr je ze dvou délek – 5 metrů a 5,4 metru. Nechybí ani pohon všech kol za příplatek a široká paleta motorů. Zájemci o automatické převodovky také budou spokojeni, lze ji objednávat k několika motorům z nabídky Volkswagenu.
Provedení Caravelle stojí nejméně 658 000 korun, luxusnější Multivan přijde nejméně na 828 000 Kč a užitkově pojatý Transporter Combi má základní cenu 522 000 korun.
 

Další minibusy: Ford, Hyundai, Renault a Mercedes

Zástupce Fordu ve třídě minibusů nese název Tourneo Custom. Podobně jako volkswagen se i tento ford vyrábí ve dvou délkách – může činit bezmála pět metrů, nebo 5,4 metru. Jedná se o ryze osobní verzi a stojí od 668 000 korun (opět bez DPH). Levnější je užitkově-osobní Ford Transit Custom Kombi. Jeho cena začíná na sumě 597 000 korun.
 
Hyundai má v nabídce model H-1. Osobní verze přijde na 800 000 korun a vyrábí se pouze s jednou délkou karoserie. Na rozdíl od výše jmenovaných modelů k němu patří pohon zadních kol. Stejnou koncepci využívá také Mercedes třídy V. Základní cena německého minibusu činí 900 000 korun, exkluzivní provedení „véčka“ však hravě překročí hranici dvou milionů korun. Na výběr je podobně jako u nových trojčat (Citroën, Peugeot a Toyota) ze tří délek, nechybí ani pohon všech kol. U užitkově-osobní verze Vito lze navíc při koupi volit mezi předním a zadním pohonem kol.
Další konkurencí mezi osobními dodávkami jsou dvojčata Renault Trafic Passenger a Opel Vivaro Combi. I ty jsou k mání ve dvou délkách (5 a 5,4 metru). Například renault je k mání za cenu od 531 000 korun. 

Petr Buček
Foto: Automobilky


Interiér Toyoty Proace

Obří nákladový prostor Toyoty Proace 


Osobním dodávkám nechybějí moderní doplňky, jakým je například couvací kamera
prosinec
11

Přibývá různých možností, jak z běžného vozíku udělat rychlý električák, se kterým se dá vyrazit na výlet, za nákupy nebo třeba na krátkou vyjížďku... více
červenec
17

Někteří handicapovaní auto neřídí, jiní ho naopak zvládají bez sebemenších problémů. Pak jsou tu lidé s takovým postižením, že je pro mnohé nepředs... více
duben
27

Jarní ženevský autosalon představil největší automobilové novinky pro letošní rok. Handicapovaní se mají na co těšit. více
Starší články

Časopis Můžeš        Časopis Můžeš  

Konto BARIÉRY podporuje časopis o překonávání bariér Můžeš a spolupracuje s portálem AutemBezpečně.cz


Konto Bariéry - Nadace Charty 77, Melantrichova 5, 110 00 Praha 1, Tel.: (+420) 224 214 452, nadace77@bariery.cz Web by EMWAC Group | Design by OgilvyInteractive
Kentico logo