Aktuality


Úřad práce dává handicapovaným motoristům příspěvek až do výše 200 tisíc korun. „V roce 2014 činila průměrná výše příspěvku na motorové vozidlo 152 159 Kč,“ uvádí Kateřina Beránková, mluvčí úřadu práce. Stát poskytuje příspěvek na auto jednou za deset let. Proč se ale tento příspěvek někdy i podstatně liší u dvou handicapovaných s podobným postižením? 




                                                                                                                                         Foto: Volkswagen

„Samo zdravotní omezení je pouze jedna z podmínek pro přiznání příspěvku na koupi vozu. O jeho výši rozhodují důvody a četnost dopravy,“ vysvětluje Lucie Marková z brněnské organizace Liga vozíčkářů.

Stát uděluje finanční pomoc na koupi auta lidem s těžkou vadou nosného nebo pohybového ústrojí anebo těžkou nebo hlubokou mentální retardací. Konkrétní podobu zdravotního handicapu uvádí příloha k zákonu. Nárok na dotaci získávají například handicapovaní bez dolních končetin, s omezenou hybností kyčelních kloubů nebo s poruchou růstu.

Ne všichni žadatelé však uspějí. Podle Kateřiny Beránkové z úřadu práce neuspějí nejčastěji ti, jejichž zdravotní stav neodpovídá případům popsaným v legislativě.

Co uvést v žádosti

Pokud handicapovaný splní podmínky na přiznání příspěvku, začíná mu boj o jeho výši. „Vím o lidech, kteří dosáhli na maximální příspěvek dvě stě tisíc korun, na druhou stranu jsou i takoví, kteří získají sto tisíc,“ říká poradkyně v legislativních záležitostech Lucie Marková.

Na výši příspěvku má totiž největší vliv skutečnost, jak často a kam potřebuje handicapovaný autem jezdit. V žádosti o příspěvek je proto nutné zaměřit se na to, k jakým účelům bude handicapovaný auto využívat. „Kromě školy či zaměstnání se vyplatí nezapomenout na nákupy, návštěvy lékaře, používání auta pro volný čas a další pravidelné cesty,“ radí Lucie Marková.

O příspěvek se však žádá na deset let dopředu. Jak si má handicapovaný naplánovat své cestování autem na tak dlouhou dobu? „Obávám se, že v žádosti se moc plánovat nedá, ač by to bylo logické. Vzhledem k tomu, že je nutné uvádět do žádosti jen pravdivé údaje, není to s hypotetickými prognózami snadné. Pokud ale někdo ví, že auto bude používat v blízké budoucnosti i k jiným účelům, například že jeho handicapované dítě nastoupí do školy, lze to v žádosti uvést. Doporučuji uvádět rok, kdy taková situace nastane,“ míní Lucie Marková z Ligy vozíčkářů.

Otázkou je, zda nebyla vhodnější dříve využívaná pětiletá lhůta na příspěvek na pořízení auta. Naplánovat si cestování autem na deset let dopředu může být pro leckterého handicapovaného komplikované.

„Já osobně nesouhlasím s příspěvkem na deset let, protože je to prostě dlouho. Vozidlo při pravidelném využívání nemusí tak dlouho vydržet,“ říká na základě svých zkušeností s poradenstvím pro lidi s postižením Lucie Marková.

Příspěvek a ekonomická situace rodiny

Druhým důležitým kritériem pro výši příspěvku na pořízení auta je příjem žadatele a jeho rodiny. Úřad totiž často zjišťuje, zda bude žadatel schopen doplatit cenu auta nad rámec příspěvku. Stát při tom posuzuje majetek a příjmy v rámci rodiny nebo jiných osob, s nimiž handicapovaný bydlí.

„V poradně jsem se setkala jen s jedním případem, kdy úřad přidělil žadateli nízký příspěvek a obhajoval své rozhodnutí vysokými příjmy a majetkem rodiny,“ uvádí Lucie Marková. Pokud rodina vlastní dům nebo auto, které je prokazatelně využíváno například k výdělečné činnosti jednoho z rodinných příslušníků a další běžné věci v domácnosti, nemělo by to výši příspěvku nijak významně ovlivnit.

Pokud například jedno auto slouží otci rodiny k cestám do práce a matka potřebuje dítě s handicapem vozit do školy, úřad práce podle zkušeností Ligy vozíčkářů kvůli jednomu autu v majetku rodiny příspěvek na druhé vozidlo nesníží.
A jak je to s povinností vrátit příspěvek? „V poradně se s tím zase tak často nesetkáváme.

Někdy je vrácení poměrné části příspěvku úmyslné ze strany žadatele, a to proto, aby mohl dříve než po deseti letech požádat o nový,“ popisuje Lucie Marková.

Problém nastává v případě, kdy se vozidlo po havárii stane nepojízdným. Úřad práce může v takovém případě chtít vrátit poměrnou část příspěvku, protože vozidlo není využíváno k dopravě handicapované osoby. „S tím se ale zase tak často v praxi nesetkáváme, pro tyto případy se mnozí raději pojišťují,“ uvádí Lucie Marková.

Petr Buček
listopad
9

Na autosalon do Paříže, který se konal na začátku října, přivezly automobilky nejednu zajímavou premiéru. Trendem jsou vozy SUV, což nepotěší ... více
srpen
31

Kombíky jsou praktická auta, ale chybí jim více místa do výšky, někdo u nich postrádá více sedadel, jiný ještě delší karoserii. Kdo vyžaduje opravd... více
červenec
14

Ruční ovládání pedálů je nejčastější přestavbou auta pro handicapované řidiče. Redakce Můžeš byla svědkem takové úpravy u vozu Subaru Outback. Trva... více
Starší články

Časopis Můžeš        Časopis Můžeš  

Konto BARIÉRY podporuje časopis o překonávání bariér Můžeš a spolupracuje s portálem AutemBezpečně.cz


Konto Bariéry - Nadace Charty 77, Melantrichova 5, 110 00 Praha 1, Tel.: (+420) 224 214 452, nadace77@bariery.cz Web by EMWAC Group | Design by OgilvyInteractive
Kentico logo