Aktuality


Andořan Albert Llovera se letos v lednu stal historicky prvním handicapovaným jezdcem, který za volantem závodního náklaďáku dokončil slavnou dakarskou rallye. Člen českého závodního týmu Bonver Dakar Project přivezl svou Tatru do cíle na 35. místě ze 41 klasifikovaných vozů.





Když bylo Albertovi 17 let, vyrazil v roce 1984 do Sarajeva na olympijské hry. Ve sjezdu skončil na 48. místě, slalom ani obří slalom nedokončil. Rok na to při závodech upadl, zranil se a od té doby je na vozíku. Kvůli zranění také změnil disciplínu – stal se z něj závodní pilot. „Motoristický sport a závodní lyžování mají mnoho společného. V obou disciplínách musíte držet správný směr, obě jsou hodně rychlé, pneumatiky jsou pro mne jako lyže, tlumiče auta nahrazují kolena,“ říká Andořan.

Sportování však u něj neskončilo na vedlejší koleji. Nadále se věnoval lyžování nebo basketbalu. „Kdo je opravdový sportovec, najde si v životě novou disciplínu a opět může bojovat o vítězství,“ zní jeho krédo. Nejvíce prorazil za volantem závodních aut, v nichž své síly měří s jezdci bez handicapu. Letos se stal známým také v Česku, když se na poslední chvíli připojil k týmu Bonver Dakar Project.

Poprvé v kamionu

„Dva týdny před odjezdem kamionů do francouzského Le Havru, z něhož měly odplout do Jižní Ameriky, jsme se dozvěděli, že náš polský pilot Robert Szustkowski nemůže ze zdravotních důvodů na Dakar jet,“ popisuje sled událostí Tomáš Vrátný, šéf týmu Bonver Dakar Project a sám pilot jedné ze tří soutěžních tater. „Oslovili jsme několik jezdců a nabídli jim pronájem našeho kamionu. Dostali jsme několik nabídek, jedna z nich byla výjimečná. Přišla od Alberta Llovery,“ říká Tomáš Vrátný.

„Celé to bylo dobře načasované. Mé plány na letošní Dakar už v tu chvíli nevypadaly nadějně,“ uvádí Albert Llovera, který se na dakarské soutěži objevil už několikrát dříve za volantem buginy nebo pick-upu. Tatra pro něj nebyla neznámá značka. „Vím, jak tvrdě tatry v dakarské soutěži bojují a miluji tradici této značky spojenou s Dakarem,“ tvrdí Llovera.

Když došlo k dohodě, poslal ostravský tým kamion Tatra Jamal do Itálie, kde do něj namontovali speciální ruční řízení. To si Albert Llovera hned vyzkoušel a s kamionem zamířil do Francie. Byla to jeho jediná testovací jízda před odjezdem na Dakar. V závodním speciálu postaveném z nákladního vozu seděl poprvé. Společnost v kabině mu při závodech dělal belgický navigátor Charly Gotlib a český mechanik Jaromír Martinec. Společně se zapsali do historie, protože Albert Llovera se stal prvním handicapovaným závodníkem, který dokončil Dakar v kategorii kamionů.

Kromě starosti o kamion však jeho spolujezdci měli ještě jeden důležitý úkol. Museli dostat pilota do vysoké kabiny tatry a v cíli každé etapy mu pomoci zpátky na vozík. Posloužily jim k tomu kladky a lana. Podobný systém používal švýcarský jezdec Clay Regazzoni. Bývalý pilot formule 1 ochrnul, skončil na vozíku, ale podobně jako Llovera se vydal i on za volantem tatry do Dakaru. V roce 1988. „Regazzoni používal k nastupování do náklaďáku podobný systém jako já, jeho však byl elektrický. Našemu týmu se ale nelíbily prostorové nároky takového řešení a měli jsme i obavy z jeho poškození. Já jsem si kladkový systém vyzkoušel už loni, když jsem testoval kamion Iveco stáje De Rooy,“ říká Albert Llovera.


Až na dno sil

Andořan měl na letošním Dakaru alespoň jednu výhodu: soutěž už znal ze svých předešlých účastí za volantem osobních vozů. Věděl, co ho čeká: Že více než dva týdny stráví v kabině, pořádně se nevyspí, najede takřka deset tisíc kilometrů v těžkém terénu a moc si za tu dobu neodpočine. „Dakar je nejnáročnější vytrvalostní soutěž na světě, proto člověk musí počítat s tím, že si sáhne na dno po fyzické i psychické stránce,“ říká Tomáš Vrátný, pilot a šéf stáje, za kterou letos handicapovaný pilot startoval. Asi nejtěžší chvíle přišla v etapě, kdy se kamion Tatra Jamal převrátil s andorrským pilotem na bok a nakonec i přes střechu.

Většina členů týmu se přitom s Albertem poprvé viděla až v Jižní Americe. „Rychle jsme se přesvědčili o tom, že je Albert velice pozitivní člověk. Spolupráce byla skvělá. Albert je navíc velice oblíbený a známý i mezi ostatními účastníky rallye. Každý den nás v bivaku navštívilo několik závodníků, členů televizních štábů a nespočet fanoušků, kteří sledovali Albertovo závodění a podporovali ho,“ uvádí Tomáš Vrátný.

Závodění s tatrou si Albert podle svých slov užíval: „Je skvělá. Netrvalo mi dlouho, než jsem si na ni zvykl. Musel jsem si jen dávat pozor na ovládání plynu a také tlaku v pneumatikách. Ruční ovládání bylo podobné, jaké jsem používal u závodních aut kategorie WRC. Jediným rozdílem byl větší volant a trochu jiné ovladače brzdy a plynu,“ popisuje závodník. Který moment si zapamatuje napořád? „Nejsilnější moment nastal, když celý náš tým vystoupil v cíli na pódium. Po všech problémech, úsilí a obětování to byl kouzelný pocit,“ vzpomíná Albert Llovera.

Tým Bonver Dakar Project by chtěl spolupracovat s andorrským jezdcem i nadále. „Už jsme o tom mluvili, ale Dakar není levná záležitost, takže se musíme pobavit i o podmínkách a uvidíme. Co se týče spolupráce s jinými handicapovanými závodníky, nebráníme se ničemu. Pokud se najde někdo, kdo má chuť, finance a odvahu, budeme rádi, když nás osloví,“ uvádí Tomáš Vrátný. Také Albert Llovera by měl z dalších startů v tatře radost: „Byla to fantastická zkušenost, tým fungoval skvěle. Kdybychom měli více času na trénink na písku, určitě bychom skončili na ještě lepším místě,“ uzavírá andorrský závodník.

Petr Buček
Foto: Bonver Dakar Project


prosinec
11

Přibývá různých možností, jak z běžného vozíku udělat rychlý električák, se kterým se dá vyrazit na výlet, za nákupy nebo třeba na krátkou vyjížďku... více
červenec
17

Někteří handicapovaní auto neřídí, jiní ho naopak zvládají bez sebemenších problémů. Pak jsou tu lidé s takovým postižením, že je pro mnohé nepředs... více
duben
27

Jarní ženevský autosalon představil největší automobilové novinky pro letošní rok. Handicapovaní se mají na co těšit. více
Starší články

Časopis Můžeš        Časopis Můžeš  

Konto BARIÉRY podporuje časopis o překonávání bariér Můžeš a spolupracuje s portálem AutemBezpečně.cz


Konto Bariéry - Nadace Charty 77, Melantrichova 5, 110 00 Praha 1, Tel.: (+420) 224 214 452, nadace77@bariery.cz Web by EMWAC Group | Design by OgilvyInteractive
Kentico logo