Aktuality


Test švýcarského autoklubu TCS porovnal výhled z 69 aut různých kategorií. Srovnání ukázalo, že ze stále oblíbenějších aut SUV řidiči nemají tak dobrý výhled jako z malých vozů, kombíků nebo velkoprostorových aut. Mnoho lidí s handicapem současný trend neocení – vozíčkářům se do vysokých SUV navíc i většinou hůře nastupuje.






TEXT: Petr Buček
Foto: TCS, archiv autora
 
Vyšší karoserie vozů SUV sice přináší řidičům lepší přehled o dění před sebou, pokud zrovna jedou za nižšími auty, ale při parkování, couvání a jiném manévrování se ukáží nevýhody robustních kabin. Za horší výhled mohou také malé rozměry zadních oken.
 
Nejlíp je naopak vidět z malých aut a kombíků, zjistil autoklub TCS. Například z městského miniauta pro dva cestující, jakým je Smart ForTwo, spatří řidič při couvání překážku vysokou 50 centimetrů už ze vzdálenosti 1,9 metru. Naproti tomu z Fordu Edge, který patří mezi SUV, je možné uvidět stejný předmět až ze vzdálenosti 12,5 metru. Pokud je toto auto blíž k překážce, řidič ji nevidí.
 
Autoklub varuje, že špatná viditelnost při couvání může být nebezpečná hlavně pro malé děti. Řidiči některých SUV je mohou při couvání snadno přehlédnout. Proto se stávají nezbytnou výbavou aut nejen parkovací senzory, ale také couvací kamera.
 
Podobný výsledek přineslo srovnání výhledu z aut při pomalé jízdě vpřed, když v blízkém okolí například parkují jiná vozidla. V této disciplíně uspěla Škoda Octavia. Její řidič bez problémů viděl na nárazník vedle stojícího auta i při krátkém rozestupu mezi oběma vozy, který činil jen 92 cm. Mnohem hůře si vedlo SUV v podobě Peugeotu 3008. Řidič francouzského vozu získal stejný přehled až tehdy, když byl od vedlejšího auta vzdálený 2,7 metru.

Vítězem srovnání se stala kategorie malých aut. Získala 74 procent. Následovaly kombíky se 69 procenty. Třetí příčka patřila vozům kompaktních rozměrů, jako jsou Volkswagen Golf nebo Renault Mégane (64 %). Za nimi skončily v testu TCS limuzíny neboli sedany typu Audi A4 či Opel Insignia (v hodnocení získaly 63 procent).
 
Předposlední místo ze srovnávacího testu si odnesly velkoprostorové vozy, kterým připadlo také 63 procent. Mezi ně patří Kia Carens, Citroën C4 Picasso či Renault Scénic. Poslední, šestá příčka připadla s 59 procenty na SUV. Jejich řidiči musí být opatrní, robustní karoserie jim komplikuje výhled při parkování, couvání nebo jiných manévrech, kdy je zapotřebí pozorovat blízké okolí vozidla.


 

Auta s nejlepším a nejhorším výhledem podle testu autoklubu TCS

 
Malé vozy (74 % bodů ze 100 možných v celkovém hodnocení)

Nejlepší výhled
Smart ForTwo (rok výroby 2015) 5 hvězdiček v celkovém hodnocení
Fiat Panda (2012) 4
Opel Adam (2013) 4
Toyota Aygo (2014) 4
Hyundai i10 (2014) 4
Mini Cooper (2014) 4
Renault Twingo (2014) 4
Honda Jazz (2015) 4
(žádné malé auto nedostalo v testu horší než tříhvězdičkové hodnocení a v testu nepropadlo)
 
Kompaktní třída aut (64 %)

Nejlepší výhled
Subaru Impreza (2012) 4
VW Golf (2013) 4
(žádné kompaktní auto nedostalo v testu horší než tříhvězdičkové hodnocení a v testu nepropadlo)
 
Kombíky (69 %)

Nejlepší výhled
Škoda Octavia kombi (2013) 4
Toyota Auris kombi (2013) 4
Seat Leon kombi (2014) 4
VW Passat (2015) 4
(žádné kombi nedostalo v testu horší než tříhvězdičkové hodnocení a v testu nepropadlo)
 
Limuzíny (63 %)

Nejlepší výhled
Toyota Prius (2016) 4
Hyundai Ioniq (2017) 4
Opel Insignia (2017) 4
 
Nejhorší výhled
Jaguar XE (2015) 2
Mercedes třídy E (2016) 2
 
SUV (59 %)

Nejlepší výhled
Peugeot 2008 (2013) 4
Suzuki SX4 (2013) 4
 
Nejhorší výhled
Peugeot 3008 (2016) 2
Ford Edge (2016) 2
Mercedes GLC (2015) 2
Lexus NX300 (2014) 2
 
MPV (63 %)

Nejlepší výhled
Nissan Note (2013) 4
Citroën C4 Picasso (2013) 4
 
Nejhorší výhled
Renault Grand Scénic (2017) 2
 

Pohledem řidičky s handicapem

 
Olga Vikturnová, vozíčkářka
 
Nedávno jsem se pustila do vybírání nového auta. Pohybuji se s pomocí mechanického invalidního vozíku. Navštívila jsem několik prodejen aut a byla jsem velmi překvapená, jak špatně jsou pro mě současná vozidla přístupná, když se u nich neprovede řada speciálních vozíčkářských úprav. 
 
Protože jsem drobnější postavy, měla jsem s výběrem vozu vždy problém. Před 11 lety jsem si pořídila Toyotu Aygo. Tehdejší model tohoto minivozu mi umožnil nejen dobré nastupování a vystupování, ale zároveň i bezproblémový výhled do všech stran. Jako řidička jsem používala také Škodu Fabia. Při vypumpování sedačky směrem nahoru jsem z ní relativně viděla, ale měla jsem už málo místa na nohy pod volantem. Tvar sedaček, který počítá s nataženýma nohama řidiče, nenechává dost prostoru na spastické nohy, s pokročilou denní hodinou i více pokrčené. 
 
U současných typů vozů mám obdobný problém jako v malé škodovce, bez ohledu na značku. Pokud je vůz nižší, nebyl by problém do něj nastoupit, třeba i s pomocí přesedacího prkénka. Ale ve výhledu dopředu mi brání vysoká palubní deska a nízké posazení sedaček. Navíc mi několik prodejců potvrdilo, že páčky na změnu výšky sedačky by jistě nezvládly pravidelné zatížení při zvedání a snižování sedadla několikrát za den.
 
Pokud je vůz vyšší, je pro mě nemožné nastoupit bez speciálního zvedacího zařízení, které mě sice usadí, ale zase nedosáhnu na vozík, abych ho mohla nějakým způsobem složit a naložit do vozu, ohnutí ze sedačky mi totiž má páteř umožní jen v omezeném rozsahu. 
Navíc se autem v současnosti pohybuji téměř denně a jsem nucena nastupovat občas z nerovného terénu či za nepříznivých povětrnostních podmínek – takové situace vyžadují co nejsnazší a nejrychlejší přesun mě i vozíku. 
 
Popularitu vozů SUV proto moc nechápu. Myslím, že současný trend obecně nemyslí moc na lidi, kteří nemají vysokou postavu bez ohledu na to, zda mají či nemají handicap. 
 

červenec
17

Někteří handicapovaní auto neřídí, jiní ho naopak zvládají bez sebemenších problémů. Pak jsou tu lidé s takovým postižením, že je pro mnohé nepředs... více
duben
27

Jarní ženevský autosalon představil největší automobilové novinky pro letošní rok. Handicapovaní se mají na co těšit. více
březen
2

Podle úpravců aut pro potřeby handicapovaných si lidé nezřídka pořídí auto, které není možné přestavět. Nevejde se do něj otočná sedačka nebo rozmě... více
Starší články

Časopis Můžeš        Časopis Můžeš  

Konto BARIÉRY podporuje časopis o překonávání bariér Můžeš a spolupracuje s portálem AutemBezpečně.cz


Konto Bariéry - Nadace Charty 77, Melantrichova 5, 110 00 Praha 1, Tel.: (+420) 224 214 452, nadace77@bariery.cz Web by EMWAC Group | Design by OgilvyInteractive
Kentico logo