Aktuality


Přibývá různých možností, jak z běžného vozíku udělat rychlý električák, se kterým se dá vyrazit na výlet, za nákupy nebo třeba na krátkou vyjížďku. Nejnověji přišla s přiřaditelným elektrickým pohonem česká firma Hurt.





Text: Petr Buček
Foto: Jan Šilpoch
 
Že na okraji Týnce nad Labem umějí ruční ovládání pro auta a další nejrůznější úpravy vozidel, už mnozí handicapovaní vědí dávno. Nyní však firma pod taktovkou svého zakladatele Josefa Hurta přišla s možností přidat k běžnému vozíku elektromotor.
 
Nesporná výhoda zařízení, které získalo označení Hurt-e, spočívá v jeho jednoduchosti a skladnosti. Když se vozíčkář rozhodne, že ze svého běžného vozíku udělá električák, připojí dopředu před sebe kolečko s elektromotorem, baterií a řídítky. A může vyrazit.


Uhánět přitom lze podobně jako na elektrokole rychlostí okolo 25 km/h. Hurt-e se rozjede i o něco rychleji. „Česká legislativa za moderními řešeními pro mobilitu zaostává, na vozík s naším elektropohonem nepamatuje,“ říká František Malina ze společnosti Hurt.
 
K vozíku je nejprve nutné připevnit vhodnou konzolu. Ta se pak propojí s 12 kilogramů vážícím elektrickým pohonem. Paraplegici to bez problémů zvládnou sami, když si zařízení například vyloží z kufru auta a propojí s vozíkem. Malá přední kolečka se ocitnou ve vzduchu a o stabilitu a pohon se stará přídavné přední kolo.



Poté už stačí jen zmáčknout tlačítko, elektromotor se aktivuje a vozítko se ovládá dvěma páčkami. Menší vpravo se přidává „plyn“, po jejím zmáčknutí se dá vozík do pohybu. Levá páčka je vyhrazena brzdě. Ta je spolu s elektromotorem součástí desetipalcového kola.
 
Podobně jako na elektrokole lze volit mezi třemi stupni intenzity elektrického pohonu. Na jedničku je jízda nejpomalejší, trojka se naopak hodí do většího stoupání. Intenzita pohonu se přepíná pravou rukou tlačítky. „Zatím jsme vyrobili první desítky kusů, v roce 2019 plánujeme okolo stovky pohonů Hurt-e,“ prozrazuje František Malina.

Pokud bude ovládání kvůli menší hybnosti části rukou pro někoho komplikované, firma se mu pokusí vyjít vstříc a navrhne úpravy.
 
Pětisetwattový motor zabudovaný přímo v kole může vozík pohánět až na vzdálenost okolo 25 kilometrů. Záleží na zvolené rychlosti a profilu trasy. Lithiová baterie se dobíjí ze zásuvky asi šest hodin.

Celé zařízení je vysoké 90 centimetrů a lze je doma pohodlně schovat pod postel, postavit na stojánek někde v bytě, snadno se převáží v autě. Kdo by měl zájem o větší dojezd, může si přikoupit druhou baterii. Připojí se k základnímu sloupku s akumulátorem a uhánět je pak možné ještě dále.

 
Redakce Můžeš pohon Hurt-e krátce otestovala – na první dojem působí stabilně, výhodu je také snadná manévrovatelnost. Řídítka lze vytočit do úhlu 90 stupňů a vozík se otočí téměř na místě. A kolik Hurt-e stojí? Na cenovce je uvedeno 60 tisíc korun. Suma zahrnuje barvu na přání, obal a samozřejmě také uchycení k vozíku. „Počítáme s tím, že zákazníci budou v počáteční fázi přijíždět k nám do dílny, abychom jim odladili spojení s vozíkem na míru,“ uvádí František Malina ze společnosti Hurt.

prosinec
11

Přibývá různých možností, jak z běžného vozíku udělat rychlý električák, se kterým se dá vyrazit na výlet, za nákupy nebo třeba na krátkou vyjížďku... více
červenec
17

Někteří handicapovaní auto neřídí, jiní ho naopak zvládají bez sebemenších problémů. Pak jsou tu lidé s takovým postižením, že je pro mnohé nepředs... více
duben
27

Jarní ženevský autosalon představil největší automobilové novinky pro letošní rok. Handicapovaní se mají na co těšit. více
Starší články

Časopis Můžeš        Časopis Můžeš  

Konto BARIÉRY podporuje časopis o překonávání bariér Můžeš a spolupracuje s portálem AutemBezpečně.cz


Konto Bariéry - Nadace Charty 77, Melantrichova 5, 110 00 Praha 1, Tel.: (+420) 224 214 452, nadace77@bariery.cz Web by EMWAC Group | Design by OgilvyInteractive
Kentico logo